Hopp til innhold

Hopp til login

Språkmeny

    Hovedmeny

    Behandlingstid i Lånekassen

    Nå er behandlingstiden lang for brev, e-poster og søknader som må behandles av en saksbehandler. Årsaken til det er at vi får svært mange henvendelser og søknader om lån og stipend i høstsemesteret. Vi jobber så raskt vi kan, og gjør det vi kan for at du skal få svar så fort som mulig. 

    Dine sider står det når du kan forvente å få svar på søknaden din. Vi tar forbehold om at det likevel kan ta lenger tid enn den datoen du ser på Dine sider. Dette gjelder særlig om sommeren og høsten når det er mange som søker om lån og stipend. 

    Type søknad eller henvendelse Behandlingstid
    Søknader om lån og stipend for elever og studenter i Norge inntil 8 uker
    Søknader om lån og stipend for studenter i utlandet inntil 8 uker
    Søknader om tilleggsstipend ved nedsatt funksjonsevne inntil 8 uker
    Søknader om foreldrestipend inntil 12 uker
    Søknader om sykestipend inntil 16 uker
    Nye opplysninger til en søknad som er ferdig behandlet inntil 20 uker
    Klager inntil 12 uker
    Svar på årlig kontroll av utdanning i utlandet inntil 5 uker

    Hvis ikke søknaden må vurderes av en saksbehandler, får du normalt svar på søknaden innen to dager.

    Hvis du har en klage som skal avgjøres i klagenemda, finner du informasjon og møtedatoer her.

    Svartid på e-post fra Dine sider: inntil 14 virkedager 

    Det er mange som sender oss e-post fra Dine sider og derfor tar det dessverre noe lenger tid før du får svar fra oss enn til vanlig. Kundesenteret vårt svarer på e-poster innen 14 virkedager.  

    Noen e-poster får lenger svartid 

    I noen tilfeller må saken vurderes av en saksbehandler, og da er svartiden på e-post lenger enn 14 virkedager. Dette får du beskjed om i kvitteringen du får når du sender inn meldingen din.  

    Hvorfor er det lang behandlingstid? 

    På sommeren og høsten får vi mange henvendelser og søknader om lån og stipend. Årsaken til at noen søknader må bli vurdert av en saksbehandler, er at det mangler opplysninger, eller at vi må sjekke opplysningene i søknaden. I slike tilfeller havner søknaden i behandlingskø, og det tar tid før du får svar.  

    Vi prioriterer å behandle søknader om lån og stipend, slik at flest mulig skal få penger til skolestart. Derfor får også andre henvendelser enn søknadene lengre behandlingstid enn normalt. Vi glemmer likevel ikke søknaden eller henvendelsen din.  

    Vi beklager til deg som må vente lenge på svar fra oss, og forstår at det er frustrerende. Mange spør oss om vi kan fremskynde deres sak. Det har vi dessverre ikke anledning til å gjøre, fordi vi behandler saker i den rekkefølgen de kommer inn.