Fortolkningen og bruken av regelverket som klagenemnda gjør, er retningsgivende for Lånekassens behandling av tilsvarende saker.
Klagefrist og saksgang
Dersom Lånekassen har gjort et vedtak som du mener er feil i forhold til regelverket, kan du sende inn en skriftlig og undertegnet klage til Lånekassen. Du må klage innen tre uker etter at meldingen om vedtaket er kommet fram til deg. Du kan ikke klage på forskriftene, bare på bruken av dem.
Medlemmer i nemnda
Medlemmene blir oppnevnt for tre år om gangen, bortsett fra representantene for elever og studenter, som blir oppnevnt for ett år om gangen.
Medlem | Verv |
---|---|
Gisle Johnson | Leder |
Ida Hogneland | Nestleder/vararepresentant for leder |
Arild Riege | Vararepresentant |
Oline Sæther (NSO) | Fast elev-/studentrepresentant |
Øyvind Bryhn Pettersen (ANSA) | Vararepresentant for elev-/studentrepresentant |
Sekretær for klagenemnda
Fredrik Wie
Møtedatoer for klagenemnda våren 2025
- Mandag 27. januar
- Mandag 24. februar
- Mandag 31. mars
- Mandag 5. mai
- Mandag 23. juni
Årsrapport for klagenemnda 2024 (PDF)
Eksempler på klagesaker
- Antall studiepoeng eller år med lån og stipend (PDF)
- Antall studiepoeng med lån og stipend og forsinkelse (PDF)
- Forsinkelse i utlandet (PDF)
- Forsinkelse og sykdom (PDF)
- Kontroll mot inntekt og formue (PDF)
- Sletting av gjeld for lærere – søknadsfrist (PDF)
- Sletting av gjeld ved uførleik (PDF)
- Vilkår om tilknytning til Norge (PDF)