Hopp til innhold

Hopp til login

Språkmeny

    Hovedmeny

    Kundeservice

    Vi oppdaterer her all informasjon om koronasituasjonen og hvordan dette påvirker kundene. Kundesenteret vil ikke kunne gi ytterligere informasjon enn den vi gir her. Følg med på lanekassen.no/korona.


    På Dine sider kan du


    Ofte stilte spørsmål

    Jeg får ikke betalt regningen. Hva gjør jeg?

    Hvis du ikke har mulighet til å betale regningen din, kan du søke om betalingsutsettelse på Dine sider. Du trenger ikke å oppgi noen grunn til at du søker om utsettelse. Les mer om betalingsutsettelser.

    Hvis du for eksempel er arbeidsledig eller i en annen vanskelig økonomisk situasjon, kan du også ha rett til å få slettet renter.

    Se en oversikt over hvilke situasjoner som gir rett til sletting av renter.

    Jeg har brukt opp utsettelsene mine, og får ikke betalt regningen. Hva gjør jeg?

    Du kan nå søke om betalingsutsettelser selv om du har brukt opp dine 36 utsettelser. Hvis du allerede har søkt, og fått avslag for regningen for mars eller april, kan du søke på nytt nå.  

    Muligheten til utsettelse gjelder foreløpig for regningene i mars og april, i tråd med koronalovens virkeperiode. Hvis virkeperioden utvides, vil også antall utsettelser utvides. Dette styres ikke av Lånekassen.

    Du søker om betalingsutsettelse på Dine sider. Les om hvordan du fyller ut søknaden om betalingsutsettelse.

    Krona har svekket seg mot mitt lands valuta. Vil Lånekassen gjøre noen tilpasninger?

    Skolepengestøtten blir valutajustert på utbetalingstidspunktet. For studenter i utlandet blir støtten normalt utbetalt i juli og desember. Endringer i valutakursen etter desember får derfor ikke påvirkning på støtten fra Lånekassen.

    Skal alle studenter få utbetalt studiestøtten for resten av vårsemesteret?

    Ja. I april betaler vi ut hele beløpet av det du har igjen av studiestøtten for vårsemesteret. 

    Vi kommer med mer informasjon i løpet av kort tid.

    Vi vil komme med mer informasjon etter hvert.  Følg med på lanekassen.noRegjeringen har annonsert at de kommer med tiltak for å hjelpe studentene. Vi kan foreløpig ikke si noe mer om tiltakene enn det Regjeringen sier i sin pressemelding i dag.
    Vi vil komme med mer informasjon etter hvert.  Følg med på lanekassen.no

    Hva er dette tilleggslånet jeg har hørt om?

    Studenter som kan bekrefte at de har mistet inntekt på grunn av koronasituasjonen, kan søke om et tilleggslån på 26 000 kroner. Av disse kan 8 000 kroner bli gjort om til stipend på et senere tidspunkt.

    Du kan ikke søke om dette lånet nå. Lånekassen vil komme med mer informasjon om når du kan søke om dette lånet.

    Vi utbetaler resten av studiestøtten i april

    I april får du utbetalt det du har igjen av studiestøtten for vårsemesteret. Alle studenter og elever som får støtte fra Lånekassen, og som skulle fått utbetalt lån og stipend i april, mai og juni, vil derfor få dette utbetalt i april.

    Utbetalingen av lån og stipend for resten av vårsemesteret starter 14. april, og du skal ha fått all den resterende støtten innen utgangen av 17. april.

    Hvem som ikke får utbetalt resten av studiestøtten i april

    Unntaket er studenter og elever som har fått godkjent søknaden sin om støtte etter 31. mars. Disse får etterbetalt støtten fra januar, februar, mars når vilkårene for utbetalingen er oppfylt. De resterende utbetalingene for våren 2020 går deretter som vanlig, og utbetales i april, mai og juni.


    Spørsmål knyttet til stipend, lån og tilbakebetaling

    Spørsmål om stipend, lån og tilbakebetaling

    + 47 21 49 60 00

    Man - fre kl. 09:00 - 15:00

    Spørsmål om PIN-koder, innlogging til Dine sider og Idporten

    Spørsmål om innlogging og e-signering

    + 47 80 03 03 00

    Man - fre kl. 08:00 - 15:30

    Foreldre må ha fullmakt når de ringer for barn over 18 år

    Ønsker du at foreldrene dine skal ta kontakt med Lånekassen på dine vegne, må de ha fullmakt dersom du er over 18 år.

    For å gi fullmakt til foreldrene dine må du sende oss enten

    Postadresse og faksnummer

    Lånekassen har en felles postadresse og et faksnummer for alle kontorene:

    Ny postadresse fra juli 2019
    Lånekassen
    Postboks 450 Alnabru
    0614 Oslo

    Faksnummer
    22 72 02 64

    Om ny adresse fra juli 2019
    Har du sendt brev til den gamle adressen vår, Mo i Rana, blir det videresendt til den nye postadressen.
    Vi legger ut den nye adressen på nettsidene våre nå, men den gamle adressen vil fortsatt stå på brevene og papirsøknadene våre en stund til. 
    Om ny adresse fra juli 2019
    Har du sendt brev til den gamle adressen vår, Mo i Rana, blir det videresendt til den nye postadressen. Den gamle adressen vil fortsatt stå på brevene og papirsøknadene våre en stund til. 

    Kontoradresser

    1. mai 2017 stengte vi kundemottakene våre, men vi hjelper deg gjerne på telefon eller e-post.

    Kontor Adresse Vis i kart
    Bergen
    Bradbenken 1 Kart
    Oslo Østre Aker vei 20 Kart 
    Stavanger
    Lagårdsveien 44 Kart
    Tromsø   Sjøgata 2 Kart
    Trondheim   Brattørkaia 12 Kart
    Ørsta   Vikegata 25 Kart

     

    Kontaktinformasjon for leverandører og andre samarbeidspartnere

    • Sentralbord: 21 70 40 00 (mandag–fredag kl. 09.00–15.00) 

    Dersom du er kunde og har spørsmål om stipend og lån, må du logge inn på Dine sider og sende henvendelsen derfra eller ringe vårt kundesenter 21 49 60 00 (mandag–fredag 09.00 – 15.00).

    Kundehenvendelser til sentralbordnummeret eller e-postadressen blir ikke besvart.

    Har du spørsmål om innlogging til Dine Sider, kan du ringe 800 30 300 eller sende epost til

    Sentralbordnummeret og e-postadressen skal kun brukes til henvendelser om:

    • leverandørfakturaer
    • anskaffelser
    • jobbsøknader
    • andre saker som ikke gjelder enkeltkunder

    Læresteder

    Her finner du kontaktinformasjon for skoler, universiteter og andre læresteder.

    Dokumenter

    Dokumenter som gjelder anskaffelser og andre administrative henvendelser, sendes til:

    Statens lånekasse for utdanning
    P.B. 191  Økern
    0510  OSLO

    Fakturaadresse

    Fakturaer sendes til:

    Lånekassen
    Fakturamottak DFØ
    Postboks 4746
    7468 Trondheim

    Kontakt for tekniske problemer

    Her kan du melde fra om tekniske feil med Lånekassens tjenester. Du kan ikke få svar på spørsmål om kundeforholdet ditt. Trenger du hjelp til å logge inn på Dine sider, kan du få hjelp her.

    Dette bør stå i meldingen du sender

    Når du sender melding til oss om tekniske feil, er det fint om du svarer på så mange av punktene som du klarer i skjemaet. Det gjør det enklere for oss å finne feilen:

    • Hvor (i hvilken tjeneste) opplever du problemet?
    • Hva er problemet du opplever?
    • Hvilke(n) feilmelding(er) får du?
    • Hvilken nettleser bruker du? Hvilken versjon av nettleseren har du? Har du forsøkt å oppdatere nettleseren din for å se om det hjelper på problemet du opplever?
    • Hva slags operativsystem bruker du (for eksempel Windows 8,  iOS, Apple eller Linux)?
    • Når oppstod feilen (så nøyaktig tidspunkt som du har)?

    Send inn skjema til Lånekassen om tekniske problemer.

    Innlogging til Dine sider

    Når du logger inn på Dine sider, logger du inn via ID-porten. Du kan ikke kontakte oss for å få hjelp til  innlogging.

    Har du problemer med å logge inn, finner du hjelp på en av disse måtene:

    • Har du glemt passordet? Trykk "Glemt passord" i innloggingen
    • Bruk hjelpeguiden til innlogging
    • Send e-post til
    • Ring Difi på telefon 800 30 300
    • Er du i utlandet? Ring Difi på +47 57 65 50 60

    Du får ikke svar på henvendelser om kundeforholdet ditt her

    Du kan ikke bruke kontaktskjemaet for spørsmål om ditt eget kundeforhold eller Lånekassens ordninger. Spørsmål og svar om kundeforholdet ditt og Lånekassens ordninger får du på Dine sider.