Vær på vakt mot svindel

Vær på vakt mot svindelforsøk

Lånekassen ber aldri om kredittkortinformasjon, sikkerhetskoder, kopi av ID-kort eller kontonummer via SMS eller e-post, og vi sender aldri regninger på e-post.

Du bør alltid logge deg inn på Dine sider hvis du er usikker på om du har fått en ekte regning eller når du skal oppgi informasjon til Lånekassen.

Det skjer dessverre fra tid til annen at det sendes ut SMS eller e-post fra noen som utgir seg for å være Lånekassen. Hensikten kan være å svindle til seg penger eller privat informasjon.

Logg inn på Dine sider

For å beskytte deg mot svindel, anbefaler vi at du aldri gir fra deg opplysninger uten å være innlogget på Dine sider.

På Dine sider finner du også oversikt over de siste fakturaene vi har sendt deg og alle innbetalinger vi har mottatt fra deg.

Er du utsatt for et svindelforsøk?

Hvis du tror du er utsatt for et svindelforsøk, er det viktig at du ikke oppgir noe av informasjonen som etterspørres. Ikke svar på e-posten, og ikke trykk på lenker eller vedlegg.

Dersom du har oppgitt person- eller bankopplysninger etter å ha mottatt en e-post, bør du sperre kort og kontoer så raskt som mulig.

Ta kontakt med Lånekassen dersom du tror du er utsatt for et svindelforsøk. Du kan kontakte oss på telefon 21 49 60 00 eller sende en e-post til postmottak@lanekassen.no eller via Dine sider. Send oss gjerne en kopi av den mistenkelige henvendelsen.

Lånekassen ser alvorlig på slike saker og politianmelder tilfeller der vårt navn er brukt i forsøk på svindel.