Hopp til innhold

Hopp til login

Språkmeny

    Hovedmeny

    Kundeservice

    Vi oppdaterer her all informasjon om koronasituasjonen og hvordan dette påvirker kundene. Kundesenteret vil ikke kunne gi ytterligere informasjon enn den vi gir her. Følg med på lanekassen.no/korona.


    På Dine sider kan du


    Ofte stilte spørsmål

    Kan studenter som bor hos foreldrene sine til vanlig, også få tilleggslånet med omgjøring av 8000 kroner til stipend?

    Ja, hvis de ellers fyller vilkårene for tilleggslånet.

    Les mer om vilkårene for tilleggslånet.

    Jeg har ikke mistet inntekt på grunn av korona, men jeg får ikke jobb på grunn av korona. Kan jeg søke om tilleggslån?

    Vilkåret for tilleggslån er at du har hatt nedgang i inntekt pga. koronapandemien i perioden 1.mars til 15. juni 2020. Det at du ikke får jobb, gir derfor ikke rett til tilleggslån.

    Når kan jeg søke om tilleggslånet?

    Alle som kan ha rett til å søke om tilleggslånet skal ha fått e-post om det nå.

    Noen e-poster kan ha havnet i spam-innboksen, så har du ikke fått e-post, anbefaler vi deg å logg inn på Dine sider for å se om du har en gul melding der som gir deg tilgang til søknaden.

    På Dine sider kan du også sjekke at vi har riktig e-postadresse til deg, og eventuelt rette eller endre den, om den er feil.

    Ny frist for å søke for både elever og studenter er 30. juni 2020.

    Les mer om vilkårene for å få tilleggslånet.

    Jeg har nylig fått studielån, men vil heller ha dagpenger. Hva gjør jeg?

    Studenter har normalt ikke rett til dagpenger. På grunn av korona-situasjonen er det imidlertid gitt mulighet til å kombinere dagpenger med utdanning for de som ikke mottok støtte fra Lånekassen da de ble ledig eller permittert. Se unntaksbestemmelse til Folketrygdloven og arbeidsmiljøloven.

    Om du har rett til dagpenger, er et spørsmål du må ta opp med Nav. Du bør ikke trekke søknaden om studielån før du er sikker på at du har rett til dagpenger.

    Dersom du betaler tilbake all støtte for våren 2020, fordi du har rett til dagpenger, vil ikke våren 2020 bli regnet med i antallet år du kan få lån og stipend, forutsatt at du søkte om lån og stipend i tidsrommet 16. mars til og med 15. april. Vi ber deg derfor om melde fra til Lånekassen dersom du får innvilget dagpenger. Send en e-post fra Dine sider hvor du legger ved en skannet kopi eller et bilde av vedtaket fra Nav.

    Jeg er permittert fra jobben min, og har nettopp søkt om studielån. Kan jeg trekke søknaden?

    Hvis søknaden ikke er behandlet, kan du trekke den selv på Dine sider. Hvis søknaden er behandlet, kan du la være å signere avtalen dersom du ikke ønsker å ta imot pengene du søkte om.

    Vær oppmerksom på at søknadsfristen for våren 2020 nå er ute, så du vil ikke kunne søke på nytt for våren dersom du trekker søknaden nå.

    Om du har rett til dagpenger, er et spørsmål du må ta opp med Nav. Du bør ikke trekke søknaden om studielån før du er sikker på at du har rett til dagpenger.

    Dersom du betaler tilbake all støtte for våren 2020, fordi du har rett til dagpenger, vil ikke våren 2020 bli regnet med i antallet år du kan få lån og stipend, forutsatt at du søkte om lån og stipend i tidsrommet 16. mars til og med 15. april. Vi ber deg derfor om melde fra til Lånekassen dersom du får innvilget dagpenger. Send en e-post fra Dine sider hvor du legger ved en skannet kopi eller et bilde av vedtaket fra Nav.

     

    Jeg får ikke betalt regningen. Hva gjør jeg?

    Hvis du ikke har mulighet til å betale regningen din, kan du søke om betalingsutsettelse på Dine sider. Du trenger ikke å oppgi noen grunn til at du søker om utsettelse. Les mer om betalingsutsettelser.

    Hvis du for eksempel er arbeidsledig eller i en annen vanskelig økonomisk situasjon, kan du også ha rett til å få slettet renter.

    Se en oversikt over hvilke situasjoner som gir rett til sletting av renter.

    Jeg har brukt opp utsettelsene mine, og får ikke betalt regningen. Hva gjør jeg?

    Du kan nå søke om betalingsutsettelser selv om du har brukt opp dine 36 utsettelser. Hvis du allerede har søkt og fått avslag, kan du søke på nytt.

    Muligheten til utsettelse gjelder for regningene i perioden mars til og med desember 2020. Men husk at du bare kan søke om utsettelse av regninger du ikke har betalt.

    Du søker om betalingsutsettelse på Dine sider. Les om hvordan du fyller ut søknaden om betalingsutsettelse.

    Kommer Lånekassen til å sette ned renten?

    Det er ikke lagt fram noe forslag fra regjeringen om å sette ned renten som et ekstraordinært tiltak i forbindelse med korona-krisen. Lånekassen legger derfor til grunn at rentefastsettelsen fremover kommer til å følge den vanlige prosessen for rentefastsettelse.

    Lånekassens rente følger markedsrenten på boliglån, så når denne går ned, følger Lånekassens rente med. Men siden renten i Lånekassen fastsettes for to måneder av gangen for en periode litt fram i tid, vil det gå en stund fra markedsrenten går ned til dette får effekt på studielånsrenten. Denne «tregheten» vil også være der når renten stiger.



    Spørsmål knyttet til stipend, lån og tilbakebetaling

    Spørsmål om stipend, lån og tilbakebetaling

    + 47 21 49 60 00

    Man - fre kl. 09:00 - 15:00

    Spørsmål om PIN-koder, innlogging til Dine sider og Idporten

    Spørsmål om innlogging og e-signering

    + 47 80 03 03 00

    Man - fre kl. 08:00 - 15:30

    Foreldre må ha fullmakt når de ringer for barn over 18 år

    Ønsker du at foreldrene dine skal ta kontakt med Lånekassen på dine vegne, må de ha fullmakt dersom du er over 18 år.

    For å gi fullmakt til foreldrene dine må du sende oss enten

    Postadresse

    Lånekassen har en felles postadresse for alle kontorene:

    Postadresse
    Lånekassen
    Postboks 450 Alnabru
    0614 Oslo

    Kontoradresser

    1. mai 2017 stengte vi kundemottakene våre, men vi hjelper deg gjerne på telefon eller e-post.

    Kontor Adresse Vis i kart
    Bergen
    Bradbenken 1 Kart
    Oslo Fyrstikkalleen 1
    Kart 
    Stavanger
    Lagårdsveien 44 Kart
    Tromsø   Sjøgata 2 Kart
    Trondheim   Brattørkaia 12 Kart
    Ørsta   Vikegata 25 Kart

     

    Kontaktinformasjon for leverandører og andre samarbeidspartnere

    • Sentralbord: 21 70 40 00 (mandag–fredag kl. 09.00–15.00) 

    Dersom du er kunde og har spørsmål om stipend og lån, må du logge inn på Dine sider og sende henvendelsen derfra eller ringe vårt kundesenter 21 49 60 00 (mandag–fredag 09.00 – 15.00).

    Kundehenvendelser til sentralbordnummeret eller e-postadressen blir ikke besvart.

    Har du spørsmål om innlogging til Dine Sider, kan du ringe 800 30 300 eller sende epost til

    Sentralbordnummeret og e-postadressen skal kun brukes til henvendelser om:

    • leverandørfakturaer
    • anskaffelser
    • jobbsøknader
    • andre saker som ikke gjelder enkeltkunder

    Læresteder

    Her finner du kontaktinformasjon for skoler, universiteter og andre læresteder.

    Dokumenter

    Dokumenter som gjelder anskaffelser og andre administrative henvendelser, sendes til:

    Statens lånekasse for utdanning
    P.B. 191  Økern
    0510  OSLO

    Fakturaadresse

    Fakturaer sendes til:

    Lånekassen
    Fakturamottak DFØ
    Postboks 4746
    7468 Trondheim

    Kontakt for tekniske problemer

    Her kan du melde fra om tekniske feil med Lånekassens tjenester.

    Spørsmål som gjelder kundeforholdet ditt eller pålogging med ID-porten, skal du ikke sende inn her. Se informasjon lenger ned på siden.

    Dette er det fint om du skriver i meldingen du sender

    Det er fint om du svarer på så mange av punktene under som du klarer. Det gjør det enklere for oss å finne feilen.

    • Beskriv feilen så godt du kan.
    • Hvor (i hvilken tjeneste) opplever du problemet? Dine sider, lanekassen.no, signering osv. Lim gjerne inn lenke og skjermbilde til siden som inneholder feil
    • Hvilke(n) feilmelding(er) får du?
    • Hvilken nettleser bruker du? Hvilken versjon av nettleseren har du? Har du forsøkt å oppdatere nettleseren din for å se om det hjelper på problemet du opplever? Prøv gjerne en annen nettleser før du melde fra om problemer. En løsning kan også være å slette nettleserdata (cache) før du prøver igjen.
    • Hva slags operativsystem bruker du (for eksempel Windows 10, iOS, Apple eller Linux)?
    • Når oppstod feilen (så nøyaktig tidspunkt som du har)?

    Innlogging til Dine sider

    Når du logger inn på Dine sider, logger du inn via ID-porten. Du kan ikke kontakte oss for å få hjelp til innlogging.

    Har du problemer med å logge inn, finner du hjelp på en av disse måtene:

    • Har du glemt passordet? Trykk "Glemt passord" i innloggingen
    • Bruk hjelpeguiden til innlogging
    • Send e-post til
    • Ring Difi på telefon 800 30 300
    • Er du i utlandet? Ring Difi på +47 57 65 50 60

    Du får ikke svar på henvendelser om kundeforholdet ditt her

    Du kan ikke sende spørsmål om ditt eget kundeforhold eller Lånekassens ordninger. Spørsmål og svar om kundeforholdet ditt og Lånekassens ordninger får du på Dine sider.

    Ansatt ved et lærested

    Dersom du skal melde fra om problemer med innlogging til eller tjenester på arbeidsflaten for læresteder, ønsker vi at du melder fra på siden for læresteder.