Hopp til innhold

Hopp til login

Språkmeny

    Hovedmeny

    Kundeservice

    Vi oppdaterer her all informasjon om koronasituasjonen og hvordan dette påvirker kundene. Kundesenteret vil ikke kunne gi ytterligere informasjon enn den vi gir her. Følg med på lanekassen.no/korona.


    På Dine sider kan du


    Ofte stilte spørsmål

    Ekstrastipend og pålagt arbeid innen helsefag

    Til deg som mottar ekstrastipend for våren og sommeren 2020: 

    Myndighetene ønsker at studenter skal kunne jobbe hvis de har anledning, for å bistå under koronaepidemien. I den forbindelse gjør vi nå et tidsavgrenset og ekstraordinært unntak: 

    Hvis du mottar ekstrastipend for våren og sommeren 2020, vil du beholde ekstrastipendet selv om du inngår og arbeider i henhold til en midlertidig arbeidskontrakt innenfor helse- og omsorgssektoren, samt sikkerhet og beredskap, på grunn av koronapandemien. 

    Unntaket gjelder kun studenter som omfattes av ovennevnte. De generelle reglene for rett til ekstrastipend er ikke endret. For å få beholde retten til ekstrastipend, må du kunne dokumentere arbeidsinnsatsen i ettertid ved å sende oss en kopi av midlertidig arbeidskontrakt. 

    Jeg får ikke betalt regningen. Hva gjør jeg?

    Hvis du ikke har mulighet til å betale regningen din, kan du søke om betalingsutsettelse på Dine sider. Du trenger ikke å oppgi noen grunn til at du søker om utsettelse.

    Hvis du for eksempel er arbeidsledig eller i en annen vanskelig økonomisk situasjon, kan du også ha rett til å få slettet renter.

    Se en oversikt over hvilke situasjoner som gir rett til sletting av renter.

    Skal alle studenter få utbetalt studiestøtten for resten av vårsemesteret?

    Regjeringen har annonsert at de kommer med tiltak for å hjelpe studentene. Vi kan foreløpig ikke si noe mer om tiltakene enn det Regjeringen sier i sin pressemelding i dag.

    Vi vil komme med mer informasjon etter hvert.  Følg med på lanekassen.no

    Regjeringen har annonsert at de kommer med tiltak for å hjelpe studentene. Vi kan foreløpig ikke si noe mer om tiltakene enn det Regjeringen sier i sin pressemelding i dag.
    Vi vil komme med mer informasjon etter hvert.  Følg med på lanekassen.noRegjeringen har annonsert at de kommer med tiltak for å hjelpe studentene. Vi kan foreløpig ikke si noe mer om tiltakene enn det Regjeringen sier i sin pressemelding i dag.
    Vi vil komme med mer informasjon etter hvert.  Følg med på lanekassen.no

    Hva er dette ekstralånet jeg har hørt om?

    Regjeringen har annonsert at de kommer med tiltak for å hjelpe studentene. Vi kan foreløpig ikke si noe mer om tiltakene enn det Regjeringen sier i sin pressemelding i dag.

    Vi vil komme med mer informasjon etter hvert.  Følg med på lanekassen.no

    Kan elever i videregående også søke om ekstralån?

    Ut fra regjeringens informasjon som ble gitt i går, gjelder det ekstra lånet på 26 000 kroner, studenter i høyere og annen utdanning. Forskriften som skal regulere dette lånet er imidlertid ikke fastsatt per i dag. Vi kommer tilbake med mer informasjon så snart vi kan.

    I de vanlige reglene for elever i videregående finnes det en mulighet for å låne inntil 3 261 kroner per måned for elever over 18 år som ikke bor sammen med foreldrene. Dersom du ikke har søkt om det tidligere, så gjør den utvidede fristen det mulig å søke nå.

    Vil elever i videregående også få resten av pengene for våren i april?

    Det kan vi ikke svare på nå. Tiltaket er ikke vedtatt ennå. Følg med på lanekassen.no


    Spørsmål knyttet til stipend, lån og tilbakebetaling

    Spørsmål om stipend, lån og tilbakebetaling

    + 47 21 49 60 00

    Man - fre kl. 09:00 - 15:00

    Spørsmål om PIN-koder, innlogging til Dine sider og Idporten

    Spørsmål om innlogging og e-signering

    + 47 80 03 03 00

    Man - fre kl. 08:00 - 15:30

    Foreldre må ha fullmakt når de ringer for barn over 18 år

    Ønsker du at foreldrene dine skal ta kontakt med Lånekassen på dine vegne, må de ha fullmakt dersom du er over 18 år.

    For å gi fullmakt til foreldrene dine må du sende oss enten

    Postadresse og faksnummer

    Lånekassen har en felles postadresse og et faksnummer for alle kontorene:

    Ny postadresse fra juli 2019
    Lånekassen
    Postboks 450 Alnabru
    0614 Oslo

    Faksnummer
    22 72 02 64

    Om ny adresse fra juli 2019
    Har du sendt brev til den gamle adressen vår, Mo i Rana, blir det videresendt til den nye postadressen.
    Vi legger ut den nye adressen på nettsidene våre nå, men den gamle adressen vil fortsatt stå på brevene og papirsøknadene våre en stund til. 
    Om ny adresse fra juli 2019
    Har du sendt brev til den gamle adressen vår, Mo i Rana, blir det videresendt til den nye postadressen. Den gamle adressen vil fortsatt stå på brevene og papirsøknadene våre en stund til. 

    Kontoradresser

    1. mai 2017 stengte vi kundemottakene våre, men vi hjelper deg gjerne på telefon eller e-post.

    Kontor Adresse Vis i kart
    Bergen
    Bradbenken 1 Kart
    Oslo Østre Aker vei 20 Kart 
    Stavanger
    Lagårdsveien 44 Kart
    Tromsø   Sjøgata 2 Kart
    Trondheim   Brattørkaia 12 Kart
    Ørsta   Vikegata 25 Kart

     

    Kontaktinformasjon for leverandører og andre samarbeidspartnere

    • Sentralbord: 21 70 40 00 (mandag–fredag kl. 09.00–15.00) 

    Dersom du er kunde og har spørsmål om stipend og lån, må du logge inn på Dine sider og sende henvendelsen derfra eller ringe vårt kundesenter 21 49 60 00 (mandag–fredag 09.00 – 15.00).

    Kundehenvendelser til sentralbordnummeret eller e-postadressen blir ikke besvart.

    Har du spørsmål om innlogging til Dine Sider, kan du ringe 800 30 300 eller sende epost til

    Sentralbordnummeret og e-postadressen skal kun brukes til henvendelser om:

    • leverandørfakturaer
    • anskaffelser
    • jobbsøknader
    • andre saker som ikke gjelder enkeltkunder

    Læresteder

    Her finner du kontaktinformasjon for skoler, universiteter og andre læresteder.

    Dokumenter

    Dokumenter som gjelder anskaffelser og andre administrative henvendelser, sendes til:

    Statens lånekasse for utdanning
    P.B. 191  Økern
    0510  OSLO

    Fakturaadresse

    Fakturaer sendes til:

    Lånekassen
    Fakturamottak DFØ
    Postboks 4746
    7468 Trondheim

    Kontakt for tekniske problemer

    Her kan du melde fra om tekniske feil med Lånekassens tjenester. Du kan ikke få svar på spørsmål om kundeforholdet ditt. Trenger du hjelp til å logge inn på Dine sider, kan du få hjelp her.

    Dette bør stå i meldingen du sender

    Når du sender melding til oss om tekniske feil, er det fint om du svarer på så mange av punktene som du klarer i skjemaet. Det gjør det enklere for oss å finne feilen:

    • Hvor (i hvilken tjeneste) opplever du problemet?
    • Hva er problemet du opplever?
    • Hvilke(n) feilmelding(er) får du?
    • Hvilken nettleser bruker du? Hvilken versjon av nettleseren har du? Har du forsøkt å oppdatere nettleseren din for å se om det hjelper på problemet du opplever?
    • Hva slags operativsystem bruker du (for eksempel Windows 8,  iOS, Apple eller Linux)?
    • Når oppstod feilen (så nøyaktig tidspunkt som du har)?

    Send inn skjema til Lånekassen om tekniske problemer.

    Innlogging til Dine sider

    Når du logger inn på Dine sider, logger du inn via ID-porten. Du kan ikke kontakte oss for å få hjelp til  innlogging.

    Har du problemer med å logge inn, finner du hjelp på en av disse måtene:

    • Har du glemt passordet? Trykk "Glemt passord" i innloggingen
    • Bruk hjelpeguiden til innlogging
    • Send e-post til
    • Ring Difi på telefon 800 30 300
    • Er du i utlandet? Ring Difi på +47 57 65 50 60

    Du får ikke svar på henvendelser om kundeforholdet ditt her

    Du kan ikke bruke kontaktskjemaet for spørsmål om ditt eget kundeforhold eller Lånekassens ordninger. Spørsmål og svar om kundeforholdet ditt og Lånekassens ordninger får du på Dine sider.