Hopp til innhold

Hopp til login

Språkmeny

    Hovedmeny

    Kundeservice

    Viktig melding

    19.11: Vi sender nå ut vedtak om omgjøring for fullført grad. I denne omgang gjelder det omgjøring for høsten 2019.


    På Dine sider kan du


    Ofte stilte spørsmål

    Er det feil opplysninger om inntekt, formue eller trygd i vedtaket om omgjøring?

    Dersom du mener at det er feil i opplysningene vi har fått fra Skatteetaten om inntekten, formuen eller trygdeytelsene dine, må du selv kontakte Skatteetaten for å få det rettet. Hvis du oppdager feil i skatteoppgjøret ditt, skal du i de fleste tilfeller endre skattemeldingen og sende den inn på nytt. Du finner mer informasjon om det på Skatteetatens nettsider.

    Blir fastsettingen endret, og du ønsker at vi skal vurdere omgjøring av lån til stipend på nytt, må gi du oss beskjed om at fastsettingen er endret. Lånekassen kan hente endringer i fastsettingen direkte fra Skatteetaten, og du trenger derfor ikke sende inn oppdatert fastsetting til oss.

    Dersom det er fastsettingen for 2016 eller tidligere som er endret, må du selv sende inn en kopi av det nye vedtaket til Lånekassen, når du får det fra Skatteetaten.

    Når skjer omgjøringen av lån til stipend?

    For å få gjort om basislån til stipend, må du være borteboer, ha inntekt og formue under grensa og bestå utdanningen din.

    Inntil 40 prosent av basislånet du får, kan bli gjort om til stipend hvis du oppfyller vilkårene.

    Dine sider ser du hvor mye av lånet ditt som er gjort om til stipend.

    Når skjer omgjøringen?

    I slutten av juni 2020 begynte Lånekassen å gjøre om lån til stipend for kalenderåret 2019. De fleste har fått vedtakene om omgjøring for 2019, men enkelte må vente til desember 2020 før vedtakene er klare. Dette gjelder for eksempel næringsdrivende som fikk utsatt frist for innsending av skattemeldingen.

    Årsaken til at vi ikke gjør om lånet til stipend med én gang du har bestått en eksamen, er at inntekt og formue er avgjørende for hvor mye av lånet ditt som kan gjøres om til stipend. Derfor må vi vente på informasjon om inntekt og formue fra skatteetaten, før lånet kan gjøres om til stipend.

    • Omgjøring for utdanning bestått i 2019 skjer mellom juni og desember 2020.
    • Omgjøring for utdanning bestått i 2020 skjer sommeren/høsten 2021.

    Du får et brev når omgjøringen er gjort, med oversikt over hvor mye av lånet ditt som er gjort om til stipend.

    Har du fått et vedtak om gradsomgjøring for høsten 2019?

    Nå i november 2020 sender vi ut vedtak om omgjøring for fullført grad til ca. 26 000 kunder. Dette vedtaket gjelder bare omgjøring for høsten 2019. Dersom du for eksempel besto graden din i vår, må vi vente på informasjon om inntekt og formue for 2020 fra skatteetaten, før lånet du fikk i våren 2020 kan bli gjort om til stipend.

    Les mer om omgjøring av lån til stipend for studenter.

    Kan studenter som bor hos foreldrene sine til vanlig, også få tilleggslånet med omgjøring av 8000 kroner til stipend?

    Ja, hvis de ellers fyller vilkårene for tilleggslånet.

    Les mer om vilkårene for tilleggslånet.

    Jeg får ikke betalt regningen. Hva gjør jeg?

    Hvis du ikke har mulighet til å betale regningen din, kan du søke om betalingsutsettelse på Dine sider. Du trenger ikke å oppgi noen grunn til at du søker om utsettelse. Les mer om betalingsutsettelser.

    Hvis du for eksempel er arbeidsledig eller i en annen vanskelig økonomisk situasjon, kan du også ha rett til å få slettet renter.

    Se en oversikt over hvilke situasjoner som gir rett til sletting av renter.

    Jeg har brukt opp utsettelsene mine, og får ikke betalt regningen. Hva gjør jeg?

    Du kan nå søke om betalingsutsettelser selv om du har brukt opp dine 36 utsettelser. Hvis du allerede har søkt og fått avslag, kan du søke på nytt.

    Muligheten til utsettelse gjelder for regningene i perioden mars til og med desember 2020. Men husk at du bare kan søke om utsettelse av regninger du ikke har betalt.

    Du søker om betalingsutsettelse på Dine sider. Les om hvordan du fyller ut søknaden om betalingsutsettelse.


    Spørsmål knyttet til stipend, lån og tilbakebetaling

    Spørsmål om stipend, lån og tilbakebetaling

    + 47 21 49 60 00

    Man - fre kl. 09:00 - 15:00

    Spørsmål om PIN-koder, innlogging til Dine sider og Idporten

    Spørsmål om innlogging og e-signering

    + 47 80 03 03 00

    Man - fre kl. 08:00 - 15:30

    Foreldre må ha fullmakt når de ringer for barn over 18 år

    Ønsker du at foreldrene dine skal ta kontakt med Lånekassen på dine vegne, må de ha fullmakt dersom du er over 18 år.

    For å gi fullmakt til foreldrene dine må du sende oss enten

    Postadresse

    Lånekassen har en felles postadresse for alle kontorene:

    Postadresse
    Lånekassen
    Postboks 450 Alnabru
    0614 Oslo

    Kontoradresser

    1. mai 2017 stengte vi kundemottakene våre, men vi hjelper deg gjerne på telefon eller e-post.

    Kontor Adresse Vis i kart
    Bergen
    Bradbenken 1 Kart
    Oslo Fyrstikkalleen 1
    Kart 
    Stavanger
    Lagårdsveien 44 Kart
    Tromsø   Sjøgata 2 Kart
    Trondheim   Brattørkaia 12 Kart
    Ørsta   Vikegata 25 Kart

     

    Kontaktinformasjon for leverandører og andre samarbeidspartnere

    • Sentralbord: 21 70 40 00 (mandag–fredag kl. 09.00–15.00) 

    Dersom du er kunde og har spørsmål om stipend og lån, må du logge inn på Dine sider og sende henvendelsen derfra eller ringe vårt kundesenter 21 49 60 00 (mandag–fredag 09.00 – 15.00).

    Kundehenvendelser til sentralbordnummeret eller e-postadressen blir ikke besvart.

    Har du spørsmål om innlogging til Dine Sider, kan du ringe 800 30 300 eller sende epost til

    Sentralbordnummeret og e-postadressen skal kun brukes til henvendelser om:

    • leverandørfakturaer
    • anskaffelser
    • jobbsøknader
    • andre saker som ikke gjelder enkeltkunder

    Læresteder

    Her finner du kontaktinformasjon for skoler, universiteter og andre læresteder.

    Dokumenter

    Dokumenter som gjelder anskaffelser og andre administrative henvendelser, sendes til:

    Statens lånekasse for utdanning
    P.B. 191  Økern
    0510  OSLO

    Fakturaadresse

    Fakturaer sendes til:

    Lånekassen
    Fakturamottak DFØ
    Postboks 4746
    7468 Trondheim

    Kontakt for tekniske problemer

    Her kan du melde fra om tekniske feil med Lånekassens tjenester.

    Spørsmål som gjelder kundeforholdet ditt eller pålogging med ID-porten, skal du ikke sende inn her. Se informasjon lenger ned på siden.

    Dette er det fint om du skriver i meldingen du sender

    Det er fint om du svarer på så mange av punktene under som du klarer. Det gjør det enklere for oss å finne feilen.

    • Beskriv feilen så godt du kan.
    • Hvor (i hvilken tjeneste) opplever du problemet? Dine sider, lanekassen.no, signering osv. Lim gjerne inn lenke og skjermbilde til siden som inneholder feil
    • Hvilke(n) feilmelding(er) får du?
    • Hvilken nettleser bruker du? Hvilken versjon av nettleseren har du? Har du forsøkt å oppdatere nettleseren din for å se om det hjelper på problemet du opplever? Prøv gjerne en annen nettleser før du melde fra om problemer. En løsning kan også være å slette nettleserdata (cache) før du prøver igjen.
    • Hva slags operativsystem bruker du (for eksempel Windows 10, iOS, Apple eller Linux)?
    • Når oppstod feilen (så nøyaktig tidspunkt som du har)?

    Innlogging til Dine sider

    Når du logger inn på Dine sider, logger du inn via ID-porten. Du kan ikke kontakte oss for å få hjelp til innlogging.

    Har du problemer med å logge inn, finner du hjelp på en av disse måtene:

    • Har du glemt passordet? Trykk "Glemt passord" i innloggingen
    • Bruk hjelpeguiden til innlogging
    • Send e-post til
    • Ring Difi på telefon 800 30 300
    • Er du i utlandet? Ring Difi på +47 57 65 50 60

    Du får ikke svar på henvendelser om kundeforholdet ditt her

    Du kan ikke sende spørsmål om ditt eget kundeforhold eller Lånekassens ordninger. Spørsmål og svar om kundeforholdet ditt og Lånekassens ordninger får du på Dine sider.

    Ansatt ved et lærested

    Dersom du skal melde fra om problemer med innlogging til eller tjenester på arbeidsflaten for læresteder, ønsker vi at du melder fra på siden for læresteder.