Vil du være med å skape bedre utdanningsstøtteordninger?

Avdeling for utdanningsstøtte har ansvaret for analyse, ordningsutvikling, produkt- og tjenesteutvikling samt prosess og brukeropplevelse. Sammen forvalter og utvikler avdelingen samtlige av Lånekassens studiestøtteordninger.

Bygger og utvikler tjenester og ordninger

Avdelingen har ansvaret for å sørge for å utvikle Lånekassens ulike ordninger. Med utgangspunkt i en kunnskapsbasert tilnærming gir de ansatte i avdelingen råd, og er tett på utviklingen av utdanningsstøtteordningene og regelverket. Avdelingen jobber med å utvikle smidige og brukervennlige tjenester og samarbeider tett med både IT og saksbehandlingsavdelingen.  

Under kan du lese mer om hva utdanningsstøtteavdelingen jobber med.

Arbeidet med regelverket

Lånekassens oppgave er å forvalte utdanningsstøtteordningene som er fastsatt av Stortinget. I tillegg til den daglige forvaltningen av regelverket, jobber også utdanningsstøtteavdelingen med å utvikle Lånekassens ordninger. I tillegg til å ha god kunnskap om virkningen av ordningene, er det også viktig å følge med på utviklingstrender og bevegelser i samfunnet i utviklingen av Lånekassens ordninger.

Lånekassens ordninger skal bidra til at man kan tilegne seg en utdanning som gjør en klar for arbeidslivet med en kompetanse som gjør en relevant og attraktiv gjennom et helt arbeidsliv.

På samfunnsnivå betyr det at Lånekassen bidrar til at samfunnets kompetansebehov blir dekket.

Innsiktsbanken

Data og tverrfaglig samarbeid

For å kunne utvikle bedre tjenester, bidra i utviklingen av ordningene og regelverket, og styre produksjonen på best mulig måte, er vi avhengig av to ting: et godt og solid kunnskapsgrunnlag – data, og et godt og tverrfaglig samarbeid internt.

Derfor er det viktig med analytiske hoder på både teknisk og funksjonell side, som evner å jobbe datadrevet og se hvilke data som gir best avkastning i innsiktsbanken, og som gjør at vi basert på analyser av dataene kan forbedre tjenestene ytterligere, eller kan si noe om hvordan ordningene fungerer.

Analyse

Lånekassen forvalter 38 milliarder kroner i utdanningsstøtte. Det er avgjørende å vite hvordan utdanningsstøtteordningene virker – treffer de slik de var ment?

Avdelingen har ansvar for å analysere Lånekassens ordninger. Innsikten formidles på Lånekassens statistikksider, etterspørres av journalister og forskere, og brukes i utviklingen av Lånekassens tjenester. Analysemiljøet jobber kontinuerlig med å forbedre dataene, og utarbeider innsiktsnotater og prognosemodeller med utgangspunkt i dataene. Avdelingen har også ansvaret for støttebudsjettberegninger til de årlige statsbudsjettene.

Torleif H. Torkelsen, regelforvaltning

– Muligheter for faglig utvikling

Torleif regelforvaltning.jpg

– Seksjonen jeg jobber i har det overordnede ansvaret for at Lånekassen behandler søknader i tråd med gjeldende regelverk. Flertallet av søknadene behandles maskinelt, og systemet må være skrudd sammen på riktig måte for at vedtakene skal bli riktige. De resterende søknadene, som behandles av saksbehandlere, er ofte saker som er mer komplekse. I noen saker kan det derfor også dukke opp avklaringsbehov som må vurderes av seksjonen jeg jobber i

Regelverket vårt fastsettes av Kunnskapsdepartementet, og oppstår det endringer i regelverket, vil det også oppstå endringer i våre maskinelle løsninger. Min jobb er da å blant annet med å kartlegge og beskrive hva som må gjøres, slik at utviklerne deretter kan få gjort de nødvendige systemtekniske endringene.

Jeg trives veldig godt som ansatt i Lånekassen, jeg har kollegaer jeg trives sammen med, og jeg har arbeidsoppgaver som gir meg stadig nye muligheter for faglig utvikling.

Tom Halfdan Tobiassen, analyse

– Lånekassen har et viktig samfunnsoppdrag!

Tom Halfdan analyse.jpg

– I Lånekassen jobber vi med analyse på mange felt, ett av feltene er å forsøke å skape innsikt ut fra de dataene vi har om kundene våre.

Det som er aller gøyest å jobbe med, er å finne gode svar på problemstillinger som kan forbedre ordningene våre.

Jeg har jobbet i Lånekassen i over ti år, og en stor del av grunnen til at jeg søkte jobb her var at jeg ville jobbe innen utdanningsfeltet, og være med på å gjøre utdanning mulig – jeg synes Lånekassen har et viktig samfunnsoppdrag.

I Lånekassen er det veldig gode muligheter for faglig utvikling, det er et godt arbeidsmiljø og vi er et direktorat i en voldsom utvikling, og vil være sentrale for å løse utfordringene i samfunnet fremover. I tillegg jobber det svært mange dyktige og hyggelige folk her.

Olaug forteller om hvordan vi jobber med produkter og tjenester i Lånekassen

Produkt og tjenesteutvikling

Lånekassen har flere digitale produkter og tjenester som vi utvikler selv, blant annet kundetjenester som lanekassen.no, selvbetjeningsløsningen og ulike søknader. Vi får mye data fra lærestedene, og vi har utviklet egne tekniske løsninger for dem, som de ansatte på lærestedene bruker for å rapportere inn til Lånekassen.

Alle disse produktene og tjenestene har en funksjonelt ansvarlig – en produkteier. Når det kommer endringer i eksisterende regler og ordninger, må Lånekassen justere og gjøre endringer i tjenestene og produktene. Når det innføres nye ordninger eller det gjøres endringer i allerede eksisterende ordninger må det lages nye løsninger.

Prosess og brukeropplevelse

Det er viktig at kundene og de ansatte på lærestedene får god informasjon og forstår hva de må gjøre, og at tjenestene og systemene er enkle å bruke. De som jobber med innhold i avdelingen, er med i forvaltningen og utviklingen av tjenestene, og passer på at tjenestene har et klart og enkelt språk.   

Faglig utviklende og engasjert miljø

I Lånekassen vil du møte dyktige, engasjerte og dedikerte medarbeidere og kollegaer fra flere fagdisipliner som ser styrken i å forene ulik kompetanse for å utvikle og videreutvikle våre tjenester. Her får du hyggelige kollegaer i et teknisk og digitalt fremoverlent miljø.

Vi vet at mange ønsker seg en hybrid og fleksibel arbeidshverdag der man både kan jobbe hjemmefra og på kontoret. Lånekassen tester ut en hybrid arbeidshverdag der vi jobber tre dager på kontoret og to dager fleksibelt.

Lånekassens historie på 5 minutter