Behandlingstid

Oversikt over behandlingstiden du kan regne med dersom du søker nå.

Behandlingstid for ulike sakstyper

Det er ulik behandlingstid for ulike typer søknader og henvendelser. Den varierer utover året, og er lengst på høsten når vi mottar mange søknader. Sist oppdatert 07.10.2025.

Hvis søknaden din kan behandles av en datamaskin, får du normalt svar på søknaden innen to dager.

Hvis søknaden må behandles av en saksbehandler må du regne med flere ukers ventetid. Vi jobber så raskt vi kan, og gjør det vi kan for at du skal få svar så fort som mulig.

Type søknad eller henvendelse Behandlingstid
Søknader om lån og stipend for elever og studenter i Norge Inntil 7 uker
Søknader om lån og stipend for studenter i utlandet Inntil 5 uker
Søknader om tilleggsstipend ved nedsatt funksjonsevne Inntil 8 uker
Søknader om foreldrestipend Inntil 12 uker
Søknader om sykestipend Inntil 16 uker
Nye opplysninger til en søknad som er ferdig behandlet Inntil 20 uker
Klager Inntil 17 uker
Svar på årlig kontroll av utdanning i utlandet Inntil 5 uker

Har du en klage som skal avgjøres i klagenemda? Les om klagenemnda og se oversikt over møtedatoer høsten 2025.

Svartid på e-post fra Dine sider: Cirka 24 dager

Det er mange som sender oss e-post fra Dine sider og derfor tar det dessverre noe lenger tid før du får svar fra oss enn til vanlig. Kundesenteret vårt svarer på e-poster innen cirka 24 dager.

Noen e-poster får lengre svartid

I noen tilfeller må saken vurderes av en saksbehandler, og da er svartiden på e-post lengre enn 24 dager.

Logg inn for å se når du kan forvente svar

På Dine sider står det når du kan forvente å få svar på søknaden din. Vi tar forbehold om at det likevel kan ta lenger tid enn den datoen du ser på Dine sider. Dette gjelder særlig om sommeren og høsten når det er mange som søker om lån og stipend.

Logg inn på Dine sider

Hvorfor er det lang behandlingstid?

På sommeren og høsten får vi mange henvendelser og søknader om lån og stipend.

Vi jobber for at du skal få svar så fort som mulig. Hvis søknaden din mangler opplysninger, eller vi må sjekke dem, blir søknaden ikke behandlet automatisk, men en saksbehandler må vurdere den. Da havner den i kø, og det tar lenger tid før du får svar.

Vi har ikke glemt deg. Vi prioriterer søknader om lån og stipend, slik at flest mulig skal få penger til skolestart. Da må andre henvendelser enn søknadene vente litt lenger.
Vi forstår at det er frustrerende å vente lenge på svar fra oss, men vi kan dessverre ikke flytte saker lenger frem i køen. Vi behandler saker i den rekkefølgen de kommer inn.