Hvem er vi?
Lånekassen har 1,2 millioner kunder som skal ivaretas på en god måte med forståelig informasjon og moderne tjenester. Vi er opptatt av at kundene skal få god hjelp, veiledning og profesjonell saksbehandling.
I fjor delte vi ut om lag 38 milliarder kroner gjennom ulike lån- og stipend-typer. Vi har blant annet egne ordninger for kunder som får barn eller blir syke under utdanningen, som studerer et semester eller hele graden i utlandet, og for kunder som har nedsatt funksjonsevne eller som trenger ekstra lån ut over basisstøtten.
Det finnes også flere ordninger for dem som betaler tilbake på studielånet, for eksempel betalingsutsettelse, sletting av renter ved ulike situasjoner, eller sletting av hele eller deler av gjelden.
De aller fleste søknadene behandles maskinelt, de resterende sakene må våre dyktige saksbehandlere se på. Dersom kundene har spørsmål, kan de kontakte oss på telefon og e-post, og få svar av kyndige kunde- og saksbehandlere. Lærestedene er en svært viktig samarbeidspart for Lånekassen, og ansatte ved lærestedene kan kontakte saksavdelingen ved behov.