Gir kundene flere betalingsutsettelser grunnet korona

Publisert: 01.03.2021
På grunn av koronapandemien videreføres muligheten for ekstra betalingsutsettelser i Lånekassen ut juni i år. I fjor var det stor økning i antall søknader om betalingsutsettelse.

Alle som betaler på studielånet sitt, har i utgangspunktet rett til å utsette regningen sin 36 måneder, uten å måtte oppgi årsak. I forbindelse med koronapandemien kunne Lånekassens kunder søke om ekstra betalingsutsettelser fra mars til desember 2020 uten å bruke av kvoten på 36. Nå har Stortinget bestemt at denne ordningen skal videreføres ut juni i år. Det betyr at man kan få betalingsutsettelse selv om man har brukt opp kvoten sin.

– Dersom du ønsker, kan du enkelt søke om betalingsutsettelse. Vi ser at mange kunder har benyttet muligheten til å utsette nedbetalingen av studiegjelden sin i koronaperioden, sier kommunikasjonsdirektør i Lånekassen Anette Bjerke.

– Det er imidlertid viktig å være oppmerksom på at den totale nedbetalingstiden blir lengre og at det påløper renter selv om du får utsatt betalingen, sier Bjerke.

Stor økning i fjor

I 2020 opplevde Lånekassen stor økning i antall søknader om betalingsutsettelse.

– Mens det i 2019 kom inn 210 300 søknader om betalingsutsettelse, fikk vi 345 100 slike søknader i 2020, sier Bjerke.

Flest søknader kom i april i fjor, da Lånekassen mottok 63 400 søknader om betalingsutsettelse. Deretter fulgte juni med 44 000 søknader og mai med 27 800 søknader.

Søker på Dine sider

Kundene søker om betalingsutsettelse på Dine sider på lanekassen.no.
Det er mulig å utsette både regninger som allerede har kommet og regninger frem i tid. Det er ikke mulig å utsette regninger som er betalt. De som har avtalegiro, må selv stoppe trekket i nettbanken.

Les mer om betalingsutsettelse på Lånekassens nettsider.

Anette Bjerke, kommunikasjonsdirektør. Foto
Anette Bjerke
kommunikasjonsdirektør i Lånekassen