Alle som betaler på studielånet, kan i utgangspunktet utsette regningen 36 ganger, noe som tilsvarer tre år. Som ett av flere koronatiltak for Lånekassens kunder, har tilbakebetalerne siden mars 2020 kunnet utsette betalingen uten å bruke av denne kvoten. Denne ordningen gjelder ut 2022.
Mange utsettelser, men lavt mislighold
Nye tall fra Lånekassen viser at mange benytter seg av muligheten til å utsette betalingen, selv om koronapandemien er over.
I løpet av de fem første månedene i 2022 valgte 150 000 kunder å utsette regningen sin, til sammen utsatte de 580 000 regninger. I samme periode i fjor ble 518 000 regninger utsatt, mens tilsvarende tall for 2020 var 497 000 regninger.
– Samtidig som antall betalingsutsettelser går opp, går antall purringer ned. Det viser at de fleste trolig bruker betalingsutsettelsene på en fornuftig måte. Mislighold av studielån har aldri vært lavere enn under koronapandemien, sier administrerende direktør i Lånekassen Morten Rosenkvist.
Lengre nedbetalingstid
– Det å kunne utsette betalingen gir økonomisk handlingsrom for de som betaler på studielånet sitt. Samtidig er det viktig å være klar over at du må betale mer i renter totalt hvis du utsetter betalingen enn om du ikke gjør det, sier Rosenkvist.
Når man utsetter betalingen, forlenges nedbetalingstiden like lenge som man har utsatt. Man må betale mer renter totalt, og terminbeløpet for de resterende terminene blir litt høyere. Kundene kan endre nedbetalingsplanen eller betale ekstra senere slik at de henter inn de ekstra renteutgiftene, om de ønsker det.
Flere søker om mer enn én utsettelse når de først søker
Når kunder søker om å utsette regningen fra Lånekassen, kan de velge å utsette én eller flere regninger. Det er en tendens at flere søker om mer enn én betalingsutsettelse når de først søker.
Det er i alt 750 000 nordmenn som betaler ned på studielånet sitt. Totalt 246 000 av disse har søkt om minst én betalingsutsettelse siden koronapandemiens utbrudd i mars 2020.