Analysen omfatter studenter under 25 år som fikk støtte fra Lånekassen til fulltidsstudier ved universitet og høgskole første gang høsten 2014. Totalt 24 000 studenter er omfattet.
Analysen har sett på to grupper studenter. Den ene gruppen har hatt fulltidsstøtte fra Lånekassen alle årene de fikk studiepoeng, mens den andre har hatt fulltidsstøtte, men også tatt studiepoeng i perioder uten studielån. Studentene ble gruppert etter utdanningsnivå: bachelor (har alle studiepoengene sine fra bachelor), bachelor og master (har studiepoeng fra både bachelor og master) og masterprogram (har studiepoeng fra masterprogram).
Her er hovedfunn:
- Det varierer hvor lenge studentene studerte. Noen studerte ett år, mens andre studerte i ni år. I gruppen som hadde fulltidsstøtte hele studietiden, var det blant studentene som begynte på bachelornivå, vanligst å ha tre eller fire studieår (gjaldt 30 og 15 prosent), eller fem-seks studieår på bachelor- og masternivå (15 og 11 prosent). I gruppen som også hadde perioder med studiepoeng uten å få støtte fra Lånekassen, var det vanlig med litt flere studieår, slik at størsteparten hadde flere studieår enn det som ville kreves for å oppnå en grad på fulltidsstudier.
- Det er også store forskjeller i hvor mange studiepoeng studentene tok totalt – det avhenger delvis av hvor mange år de studerte.
- Størsteparten av studentene tok alle studieårene uten pause. En femtedel av studentene som startet på bachelornivå, hadde pauseår, blant de som begynte på masterprogram, var andelen 4 prosent. De fleste hadde pause i ett eller to år.
- Fremdriften år for år varierer mellom studenter med forskjellig utdanningsnivå og antall studieår. Noen fellestrekk var at gjennomsnittet for flere grupper var litt lavere det første studieåret, deretter økte og eventuelt ble mindre igjen mot slutten. Blant gruppene med flere studieår enn det som tilsvarer en grad på normert tid, var gjennomsnittet lavere alle årene.
- Blant studentene som ikke fulgte normert tid, var det en stor andel som tok færre studiepoeng enn de fikk støtte til tidlig i studieforløpet. Få av dem klarte å hente seg inn igjen. En del fikk i hele forløpet støtte til flere studiepoeng enn de tok.
- Studentene som også hadde studiepoeng i perioder uten støtte, hadde oftest ett eller to studieår uten støtte, og tok da studiepoeng tilsvarende ett eller to semestres studier på fulltid. Størsteparten hadde periode uten støtte etter de hadde fått støtte siste gang, og de tok færre studiepoeng i perioder uten støtte.
Her kan du lese dei to rapportane som er laga:
Analyse av studieforløp og oppnådde studiepoeng - notat I (pdf)
Analyse av studieforløp og oppnådde studiepoeng - notat II (pdf)