Hopp til innhold

Hopp til login

Språkmeny

    Hovedmeny

    Slik henter vi informasjon

    Lånekassen henter inn mye informasjon selv, men i noen tilfeller må du dokumentere årsaken til at du søker om rentefritak og inntekten din.

    I utgangspunktet må du dokumentere både årsak og inntekt for den perioden du søker rentefritak for, men Lånekassen innhenter mye av denne informasjonen selv. Klikk deg inn på de ulike rentefritaksårsakene og les deg opp på de forskjellige dokumentasjonskravene.

    Når du søker om rentefritak får du utfyllende informasjon om dokumentasjonskrav. Via nettsøknaden eller Dine sider vil du også kunne laste opp all dokumentasjon elektronisk, med mindre dokumentasjonen inneholder sensitiv informasjon, for eksempel om sykdom. Da må du sende den i posten.

    Vi bruker samlet person- og kapitalinntekt

    Lånekassen henter dokumentasjon om inntekt direkte fra skatteetaten. Det er den samlede person- og kapitalinntekten vi legger til grunn når vi vurderer om du har rett til rentefritak. Person- og kapitalinntekt er summen av inntektene dine før fradrag, slik den er oppført i skattefastsettingen (likningen). Ved behov henter vi også inntektsinformasjon for deg og en eventuell ektefelle/samboer fra A-ordningen. Bor du i utlandet, må du sende inn skattefastsettingen (likningen, tax return) fra skatteetaten i det landet du skatter til. Les mer om inntektsgrensene for rentefritak.

    Hvis du er selvstendig næringsdrivende og søker om rentefritak på grunn av «fulltidsarbeid og lav bruttoinntekt» må du sende inn dokumentasjon på månedlig bruttoinntekt selv.