E-faktura

Sist oppdatert: 29.12.2017
Har du e-faktura sparer du både tid og 18 kroner for hver regning.

Hvorfor e-faktura?

  • Du sparer 18 kroner for hver regning.
  • Du får påminning om regningen på e-post.
  • Du har full kontroll - ingen penger blir trukket fra kontoen din før du godkjenner betalingen i nettbanken.
  • Du kan endre betalingsdato og beløp selv.
  • Du slipper å taste inn KID-nummer og kontonummer for å betale regningen.
  • Du får tak i regningen din uansett hvor du er.

Belastes kontoen min automatisk når jeg har e-faktura?

Nei, du må selv trykke på ”betal” for at kontoen din skal belastes. Dersom du har valgt avtalegiro og samtidig har e-faktura, vil du få varsel om regning som avtalegiro. Vi tilbyr ikke en kombinasjon av avtalegiro og e-faktura. Les mer om avtalegiro her.

E-faktura kan kun brukes av deg

E-faktura kan kun brukes og bestilles av deg. Bytter du bank følger e-fakturaen automatisk med til din nye bank. Har du flere banker, vil e-fakturaen bli sendt til alle bankene.

Hvordan bestille e-faktura?

Du kan opprette e-faktura i nettbanken din eller på Dine sider. Trenger du et referansenummer for å opprette e-faktura, er det de syv første sifrene i KID-nummeret ditt du skal bruke. KID-nummeret finner du på "din profil" Dine sider. Hvis du søker oss opp i banken din, kan det være lurt å søke på «Statens lånekasse for utdanning», ikke bare Lånekassen.

Flere banker tilbyr deg å takke ja til e-faktura fra alle tilbydere. Takker du ja til en slik avtale, vil du også få regningene fra Lånekassen på e-faktura, så sant du ikke allerede har en avtalegiro-avtale. Merk at det kan ta opptil en uke før det er registrert hos oss at du har takket ja til e-faktura.