Avtalegiro-sjekkliste

Sist oppdatert: 29.12.2017
Oversikt over de vanligste årsakene til at du har fått regning på papir eller fått purring.

Husk at du finner oppdatert informasjon om den siste regningen din på Dine sider.

Sjekkliste for Avtalegiro

  1. Er avtalen aktiv?
    Det tar noen dager fra du inngår avtalen til avtalen er aktiv. Dette må du sjekke i nettbanken din. Hvis du inngikk avtalen etter at vi sendte en ny regning, vil du få den i posten eller som e-faktura. Får du regning på papir eller e-faktura, må du uansett betale den.
  2. Har du satt et høyt nok maksbeløp?
    Når du velger avtalegiro, kan du sette en grense for hvor stort beløp som kan bli trukket fra kontoen din. Sett beløpsgrensen til fire ganger månedsbeløpet. Vi trekker ikke mer enn det beløpet som står på regningen, uansett hvor høy beløpsgrensen er.
  3. Har du byttet bank?
    Når du bytter bank, må du opprette en ny avtale i den nye banken din. Når du oppretter ny avtale vil den gamle avtalen automatisk avsluttes. Du oppretter ny avtale i den nettbanken du har byttet til.
  4. Har du dekning på kontoen?
    Du må ha dekning på kontoen den datoen regningen din har betalingsfrist. Passer ikke den betalingsfristen du har på regningene dine, kan du endre datoen på Dine sider. Du kan velge forfallsdatoene 5., 15. eller 25.
  5. Har du søkt om betalingsutsettelse?
    Har du avtalegiro og har fått betalingsutsettelse, må du selv stoppe det månedlige trekket i nettbanken din. Har du fått betalingsutsettelse for flere perioder, holder det å bare stoppe det første trekket, vi sender ikke ut regninger for resten av perioden du har fått betalingsutsettelse for. Vær oppmerksom på at du ikke sletter avtalen, men bare stopper forfall i nettbanken din.
  6. Har du fortsatt et fast trekk nettbanken?
    Hadde du et fast trekk i måneden til Lånekassen før du fikk avtalegiro? Sjekk at du har slettet det faste trekket i nettbanken din.