Avtalegiro

Sist oppdatert: 29.12.2017
Gjør det enkelt for deg selv, velg avtalegiro for å betale studielånet ditt.

Avtalegiro er en betalingsløsning der banken sørger for at regningen blir betalt fra kontoen din på riktig dato og du blir varslet på forhånd. Får du avtalegiro fra oss, sparer du fakturagebyret på 18 kroner så lenge du ikke har reservert deg mot elektronisk kommunikasjon med Lånekassen.

Hvordan inngår jeg avtalegiro?

Du kan inngå avtalegiro i nettbanken din eller på Dine sider. Trenger du et referansenummer for å opprette avtalegiro, er det KID-nummeret ditt du skal bruke.

Du har selv ansvar for å undersøke om avtalegiroen som er inngått er aktiv i nettbanken, og at beløpet blir trukket på forfallsdato. Det kan ta noen dager fra den er opprettet på Dine sider til den er aktiv i banken. Får du en regning, enten på papir eller som e-faktura, må du derfor betale den. 

Reservert deg mot elektronisk kommunikasjon?

Har du reservert deg mot elektronisk kommunikasjon med det offentlige, får du varsel om avtalegiro per brev og må betale fakturagebyret på 18 kroner. Du finner informasjon om reservasjon, og mulighet til å endre til ikke registrert på Dine sider. Har du ikke reservert deg, blir du varslet om avtalegiroen på e-post og du slipper å betale fakturagebyret på 18 kroner.

Sett et høyt nok maksbeløp

Når du velger avtalegiro, kan du som regel sette en grense for hvor stort beløp som kan bli trukket fra kontoen din. Velg da et beløp som tar høyde for renteøkning, purregebyrer og eventuelle endringer av terminbeløpet du selv gjør. Vi anbefaler at du setter beløpsgrensen til fire ganger månedsbeløpet. Vi trekker ikke et høyere beløp enn det som står på regningen.

Avtalegiro og betalingsutsettelse

Har du avtalegiro og søker om og får betalingsutsettelse, må du selv sørge for å stoppe det månedlige trekket for den samme perioden i nettbanken din. Har du søkt om og fått betalingsutsettelse for en periode på flere måneder på en gang, holder det å stoppe det første månedlige trekket. Da sender vi ikke ut krav for resten av den perioden.

Jeg har avtalegiro. Hvorfor får jeg papirfaktura i tillegg?

Selv om du har inngått avtalegiro kan du likevel få regninger og purringer i posten fra oss.

Grunnen til det kan være at:

  • avtalegiroavtalen ble registrert etter at vi hadde sendt deg en regning
  • du har reservert deg mot elektronisk kommunikasjon med det offentlige
  • e-posten din er inaktiv*

* Hvis e-posten din har blitt satt til å være inaktiv hos oss, kan vi ikke sende deg e-post med varsler. Dette skjer dersom du ikke har vært pålogget Dine sider, eller vært i elektronisk kontakt med annen offentlig myndighet i løpet av de siste 18 månedene. Hvis dette skjer må du logge deg på Dine sider og bekrefte e-postadressen din.

For å unngå purringer må du derfor alltid betale regningen fra oss, selv om den kommer på papir.

Du kan ikke både ha avtalegiro og e-faktura

Dersom du har valgt avtalegiro og samtidig har e-faktura, vil du få terminvarslet som avtalegiro. Vi tilbyr ikke en kombinasjon av avtalegiro og e-faktura. Ønsker du e-faktura, må du slette avtalegiroavtalen.

Jeg finner ikke Lånekassen i nettbanken min

Lånekassen står oppført som «Statens lånekasse for utdanning», ikke som «Lånekassen».

Dersom du ikke får til å søke oss opp i nettbanken din, kan du inngå avtale om avtalegiro på Dine sider her hos oss.

Flere avtalegiroer fra samme konto?

Flere personer i samme husholdning kan opprette avtalegiro fra den samme kontoen for å betale til Lånekassen. Da må dere huske å bruke hvert deres KID-nummer på avtalegiroene. KID-nummeret finner dere på Dine sider.

Hva skjer når jeg bytter bank?

Når du bytter bank følger avtalegiroen ikke med til din nye bank. Derfor må du opprette en ny avtalegiroavtale i den nye banken.

Hvis vi allerede har sendt en regning til den gamle banken, må du betale denne manuelt. Fra neste regning begynner avtalegiroavtalen å løpe som normalt.

Hvorfor får jeg feilmelding når jeg skal signere avtalen om avtalegiro med BankID?

«Avtalegiro med elektronisk signering» er ett av flere bruksområder for BankID. Det er ikke sikkert at din BankID støtter dette. Spør banken din for videre hjelp. Lånekassen kan ikke løse problemer knyttet til din BankID, det kan bare banken.