Du må betale selv om du ikke har fått en regning

Sist oppdatert: 27.12.2016
Selv om du ikke har fått en regning, er det ditt ansvar å betale tilbake lånet.

På Dine sider kan du se beløpet for det neste forfallet. Hvis du ikke kan betale, kan du søke om betalingsutsettelse.

Hvorfor har jeg ikke fått regning?

Mulig årsak Hva må jeg gjøre?
Du har registrert feil adresse hos Lånekassen
Du må betale regningen og oppdatere adressen din. Du finner regningen din under Din regning på Dine sider. På Dine sider kan du se den adressen vi har registrert på deg, og denne kan du endre når som helst.
Du har søkt om betalingsutsettelse
Vi sender ikke regning til deg hvis du har søkt om betalingsutsettelse før regningen ble sendt fra oss, eller du tidligere har fått betalingsutsettelse for dette forfallet. I vedtaksbrevet om betalingsutsettelse står det hvilke forfall du har fått utsettelse for.
Lånet ditt er sagt opp og overført til Statens innkrevingssentral (SI) Dersom lånet ditt er sagt opp og overført til SI, sender ikke vi regning til deg. Les mer om hvordan du håndterer lånet ditt etter at det er sagt opp.
Du mottar støtte til fulltidsutdanning fra Lånekassen Så lenge du får støtte til fulltidsutdanning fra oss, sender vi ikke regninger til deg. Dersom du studerer uten støtte, eller tar utdanning  på deltid (med eller uten støtte), må du fortsatt betale på lånet ditt. Du kan undersøke om vi har sendt deg en regning under Din regning på Dine sider.
Du har betalingspause I noen tilfeller får du ikke regning fordi du har fått betalingspause. Du kan undersøke om vi har sendt deg en regning under på Dine sider. Det går vanligvis rundt syv måneder fra du slutter å få støtte fra oss, til du får den første regningen din.

Hvor finner jeg betalingsinformasjonen?

Du trenger bare tre opplysninger for å betale, enten du betaler i nettbank eller med giro: Lånekassens kontonummer, KID-nummeret ditt, og beløpet. Du finner disse opplysningene under Din regning på Dine sider.

Hvis du ikke kan  logge inn på Dine sider, er dette alt du trenger:

  1. Lånekassens kontonummer er 6345 05 08715
  2. KID-nummeret ditt er det samme hver gang. Du finner KID-nummeret ditt på tidligere regninger.
  3. Dersom du ikke vet nøyaktig hvilket beløp du skal betale, bør du betale et beløp som du er sikker på er stort nok til å dekke terminbeløpet. Her kan tidligere innbetalinger være til hjelp, sjekk for eksempel kontoutskrifter for tidligere måneder i nettbanken din, eller den forrige fakturaen vi sendte deg.