Lånekassen sparer millioner med elektroniske brev

Sist oppdatert: 13.12.2012
Fra 1. januar oppheves kravet om at elektroniske vedtaksbrev som ikke er åpnet innen en uke, må sendes i posten. Dette gir store portobesparelser for staten.

Kunder i Lånekassen som har takket ja til å få brev elektronisk, får vedtaksbrevene til sin digitale postkasse på Dine sider. De som ikke har åpnet brevene innen en uke, har til nå fått brevene sendt i posten, fordi det har vært et krav i eForvaltningsforskriften. Regjeringen opphever nå dette kravet med virkning fra 1. januar 2013.

– Ryddigere, billigere og bedre for miljøet

Lånekassens administrerende direktør, Marianne Andreassen, ser tre klare fordeler ved endringen:
– Det er ryddigere for kunden, billigere for staten og bedre for miljøet.

Opphevingen av kravet om å sende brev på papir til kunder som har sagt ja til å få dem elektronisk, er et ledd i regjeringens digitaliseringsprogram, hvor et av målene er at brev mellom det offentlige og borgerne skal sendes digitalt.

Har spart 20 millioner på digital postkasse

Lånekassen har i mange år vært pådriver for denne regelendringen. De var en av de første offentlige virksomhetene som kunne tilby kundene en elektronisk postkasse for vedtaksbrev og informasjonsbrev. Siden lanseringen av postkassen på Dine sider i 2006 er nær 10 millioner brev lagt ut der, og over 4,5 millioner av disse har erstattet et papirbrev.

– Dette har totalt gitt rundt 20 millioner kroner i portobesparelser for Lånekassen, og vi vil spare enda mer når vi nå slipper å sende brev i posten til kunder som jo aktivt har sagt de vil ha dem elektronisk, sier Marianne Andreassen.