Saksgangen i klagesaker

Sist oppdatert: 20.10.2016
Det er forvaltningsloven og utdanningsstøtteloven som regulerer hvem som kan klage på et vedtak. Er du part i saken eller på annen måte har rettslig klageinteresse i vedtaket som er fattet, har du rett til å klage på vedtaket.

Klagefrist

Du må klage innen tre uker etter at meldingen om vedtaket er kommet fram til deg.

Hva kan du klage på?

Du kan ikke klage på forskriftene, bare på bruken av dem. For eksempel kan du ikke klage på brudd på saksbehandlingsregler, med mindre du mener behandlingsmåten har hatt betydning for resultatet. Du kan heller ikke klage på innholdet i regelverket.

Etter utdanningsstøtteloven har klagenemnda bare myndighet til å behandle klager som angår enkeltvedtak om utdanningsstøtte og enkeltvedtak etter reglene om tilbakebetaling. Klagenemnda kan også behandle klager over vedtak om tilskudd til dekning av skolepenger til elever ved utenlandske eller internasjonale videregående skoler.

Hvordan går jeg fram?

Dersom Lånekassen har fattet et vedtak som du er misfornøyd med og som du mener er galt i forhold til gjeldende regelverk, kan du sende inn skriftlig klage til Lånekassen.

  • Klagen må være underskrevet av deg eller din fullmektig, du kan derfor ikke sende klagen på e-post. 
  • Det er ikke nødvendig at du begrunner klagen din, men du må vise til hvilket vedtak du klager over og hvilken endring du ønsker.

Selv om det ikke er et krav at du begrunner klagen din, er det en fordel for deg at klagenemnda får synspunktene dine på hvorfor du mener vedtaket er feil. Du bør ta med alle argumentene du mener er relevante for saken. Alt som du har sendt inn og som har tilknytning til klagesaken, blir lagt ved saken.

Hva skjer videre?

Når du har sendt inn en klage, vil behandlingskontoret se på saken din én gang til. Det er behandlingskontoret som i første omgang behandler klagen.

Etter denne behandlingen kan utfallet bli ett av to; enten får du medhold eller avslaget opprettholdes. Får du medhold, blir vedtaket omgjort med melding fra Lånekassen om hvorfor vedtaket er gjort om.

Dersom vedtaket som er påklaget blir opprettholdt, vil du få brev fra Lånekassen med en nærmere begrunnelse om hvorfor Lånekassen ikke vil omgjøre vedtaket. Dersom du etter denne orienteringen likevel vil ha saken lagt fram for klagenemnda, må du ta kontakt med Lånekassen og gi beskjed om dette. Behandlingskontoret som har saken din vil da umiddelbart sette den opp for klagenemndsbehandling.

Hvis det er grunn til å tro at en nærmere begrunnelse ikke kan bidra til ytterligere opplysninger, vil saken bli oversendt klagenemnda så snart den er tilrettelagt.

Saksoppsett med vedlegg blir sendt til klagenemndssekretariatet, som sender saken videre til klagenemnda.

Hva skjer i klagenemnda?

Klagenemnda har møte cirka én gang måneden, hvor de går gjennom hver enkelt sak før avgjørelse. Nemndas kompetanse er regulert i utdanningsstøtteloven og utfyllende regler i forvaltningsloven.

Klagenemnda har myndighet til å undersøke og uttale seg om alle sider av saken. Dette betyr blant annet at de kan undersøke om Lånekassen har lagt riktig fakta til grunn for vedtaket, om forskriftene er riktig tolket og om Lånekassens skjønnsmessige vurderinger har vært forsvarlige. 

Når klagesaken blir lagt fram for klagenemnda, undersøker nemnda om vilkårene for å behandle klagen foreligger. Dersom vilkårene ikke foreligger, skal nemnda avvise saken. Nemnda tar ikke stilling til sakens innhold.  

Klagenemndas avgjørelse er endelig og kan ikke påklages videre. Dersom du likevel mener det hefter feil ved nemndas vedtak, kan du henvende deg til Sivilombudsmannen.